tisdag 3 juni 2014

Reseskildring

Jag och Sven har varit på en liten semester i Rom.
Sven flög dit redan på söndagen. På torsdag, Kristi Himmelsfärd, kom jag efter. Sven kom och mötte mig på stationen och vi åt middag vid Pantheon, inget märkvärdigt men god pasta och vin får man ändå.

På fredagen åkte vi först till Piazza Giuseppe Garibaldi för att se på utsikten.

Sen promenerade vi ner mot kvarteret Trastevere via en botanisk trädgård Sven hittade. I Trastevere åt vi lunch: Ravioli och prosecco.

På eftermiddagen kollade vi in lite ruiner, bland annat Colosseum som här syns bakom byggnads-
ställningen.

På lördagen tog vi tåget till Tivoli, en extremt pittoresk stad med gamla hus och smala gränder.

Innan vi nådde vårt egentliga mål åt vi lunch. Lite oväntat fick vi vår mat på en gemensam trätallrik, därav Svens skeptiska blick, men det var väldigt gott: färsk pasta med tomater och sparris.

Sen besökte vi Villa d'este. En 1500-tals trädgård med enormt många fontäner i fantastiska omgivningar.

Här sitter Sven och jag i olika delar av trädgården.
Det var mestadels varmt och soligt, men när vi var klara kom ett rejält åskväder med kraftigt regn, så vi fick nytta av våra paraplyer när vi promenerade tillbaka genom Tivoli.

På söndag tog vi en promenad till Vatikanen på morgonen. Vårt hotell låg en bit utanför centrum, men det gick att gå till Petersplatsen. Vi kom dit vid halvnio och ställde oss i en, som vi tyckte då, väldigt lång kö. När vi kom ut igen var kön minst tre gånger så lång. Kön gick ändå väldigt fort och på en kvart var vi inne i Peterskyrkan.

Det var hit upp vi ville!

För att komma dit fick man gå i väldigt många olika trappor: slingrade, smala, branta och böjda.

Först hade vi utsikt på insidan. Då kunde vi se den pågående mässan där diverse nunnor och scouter deltog.

Sen kom vi ut till den här utsikten. Man ser att kön redan blivit mycket längre.

Statyerna av Jesus och apostlarna på Peterskyrkans tak ser inte lika imponerande ut från baksidan.

Sen hann vi slappa vid poolen en timme innan det var dags att åka till flygplatsen. Det var ju varmt hela tiden när vi var där, men poolen öppnade inte förrän 1 juni, 12.00, så vi hann precis ta ett dopp innan vi åkte.

På flyget blev vi uppgraderade till första klass, både till Paris och sen till Göteborg. Så istället för en liten kaka blev det så här fin mat. Från Paris fick jag till och med hälla i mig en massa champagne!

Kolla benutrymmet!
Mellan Rom och Paris var det också molnfritt och en fantastisk utsikt över bland annat åkrar, hav och alper.