lördag 1 augusti 2015

Euthanasia rollercoaster

Designades 2010 av den lettiske konstnären Julijonas Urbonas. Det är alltså inte en existerande bergochdalbana utan ett konstprojekt. Man åker först upp för en 510 meter hög backe för att sen kastas utför i 360 km/tim och genom 7 loopar med en kraft av 10 G. De flesta skulle vara döda efter 2 loopar. Jag vet inte om det var konstnären, men någon har beskrivit det som en human och meningsfull död.

Detta för att man dör av syrebrist i hjärnan, tydligen i ett euforiskt tillstånd. Fast jag undrar hur det känns i uppförsbacken innan. Då är man nog inte så värst euforisk... "Hallå! Jag har ångrat mig! Kan ni släppa av mig???"
När de tog upp detta i det brittiska frågeprogrammet QI föreslogs det också att man skulle ha ett kapell i slutet av banan där anhöriga kunde få en sista bild av sin nära och kära...
Här nedan kan ni ta en virtuell provtur:


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar