tisdag 19 januari 2016

Snökaos


Att nu det här vackra, lugna landskapet ska anklagas för att vara kaos, men effekterna när folk ska ta sig fram som vanligt blir ju kaos.
I natt hade det snöat en del. Jag tog mig till bussen vid tio i sju som vanligt. Det var då ganska mycket snö och inte plogat än. Jag plöjde mig fram genom djupsnön på gatan.

Jag såg folk som försökte skotta fram sina bilar.
När jag kom fram till busshållplatsen visade det sig att alla bussar var inställda. Jag bestämde mig för att det var lika bra att gå hem igen och äta frukost och invänta besked om att bussarna skulle börja köra.


Så jag gick hem. Vi bor där bakom granen.
Jag åt ett kokt ägg, en ostsmörgås och en smörgås med saltkött och skivad leverpastej, vilket kan sägas vara en morgon-version av dyrlægens natmad. Så ringde jag jobbet och ställde in första besöket.
Vid halvnio gick jag tillbaka till hållplatsen, väntade någon halvtimme och sen kom det en buss. Jag hade fördelen att gå på på ändhållplatsen, så jag kunde bekvämt sitta och titta på de hopknödda människorna i mittgången som fick stå så i trekvart eller så när bussen sniglade sig fram på en igenkorkad motorväg. Sen kom jag fram till centralen 25 minuter innan (eller 5 minuter efter, då) tåget gick, men det gick, så jag var på jobbet vid elva. Så jag tycker ändå att det gick ganska smärtfritt.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar