söndag 15 maj 2016

Eurovisionsresa

I fredags tog Nelly och jag tåget till Stockholm för att få se Eurovision. Inte den TV-sända finalen. Det var både för dyrt och för svårt att få plats. Vi var på "the jury final" som gick kvällen innan och förutom resultatet i omröstningen gick till precis som finalen. Det var svårt att få biljetter dit också. När de först släppte biljetter fick jag inga för de sålde slut på en kvart. Sen släppte de fler några veckor senare och då lyckades jag!

Vi kom fram till Stockholm vid lunchtid och började med att ta oss till Söder för lite shopping och ett besök på ett typiskt hippt söderfik med goda grejer och trevlig, men sunkig miljö (man fick gå igenom köket för att komma till toaletten. Är det ens lagligt?).

Sen tog vi oss till en ganska mycket tjusigare miljö på Grand hôtel för afternoon tea.
Allt var väldigt gott (fattas bara för 450:-/person...). Om man ska anmärka på något alls skulle det vara att det dröjde lite för länge innan jag fick påfyllning av teet.

 Sen gick vi och checkade in på vårt hotell som kändes perfekt i detta sammanhang. Det låg i källaren under en restaurang/bar och en delikatessaffär.

På väg mot rummet. Här nere var det tyst, trots musiken i baren ovanför.
Rummet var fönsterlöst, litet, men fint. Badrummet var bakom en vägg av frostat glas med en skjutdörr. Belysningen var så avancerad att vi inte riktigt lärde oss hur man tände och släkte. Jag slängde ner en kudde på golvet när vi lagt oss sen. Då tändes en belysning under sängen.
Frukosten var jättebra.

Tittarnas etta: Ryssland
 Så var det då dags. De värdelösa bilderna här bredvid har jag med för att visa att jag minsann var där och kunde ta bilder med min egen mobil.
Vi hade platser på sidan av scenen, men långt ner. Om hela evenemanget och upplevelsen kan jag bara säga WOW!!! Det var fantastiskt. Betyget blir 10/10.
Alla artister var ännu bättre live. Ljudet var precis lagom högt. Scenen var lysande (på två sätt).  


Vinnaren: Ukraina

Programledarna var superproffsiga. Publiken var entusiastisk. Det var roligt att se det som händer "bakom kulisserna": kameror som åker runt. Kameramän som går upp på scen och filmar. Scenarbetare som kröp runt och flyttade på saker, bland annat lyfte de ner Australiens sångerska från podiet hon satt på i början av sången.



Det var så roligt att jag funderar på om jag ska bli en så´n som går på Eurovision varje år, men jag tror att en viktig del i upplevelsen var att det var på hemmaplan, att det var ett svenskt arrangemang med programledare man känner till, skämt man förstår, en stad man känner sig hemma i (jag är glad att det inte var i Göteborg så att det ändå blev en liten semesterresa runt det hela). Så vi får se om det blir någon Ukraina-resa nästa år...


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar