fredag 19 augusti 2016

Cykelsemester, dag 1

Jag och Nelly har varit på en liten cykelsemester längs en bit av Kattegattleden. Jag tror att vissa tycker att syftet med en cykelsemester är att man ska trampa fort och länge på sin cykel, att det är en semester som går ut på att cykla. Vi tänkte att det är ett sätt att kunna ta sig fram långsamt och hinna titta på allt man vill på vägen. Totalt på 3 dagar cyklade vi ungefär 10 mil + 1 1/2 mil hemma i Göteborg.
Första dagen cyklade vi längst, ca 5 mil. Vi började med att ta tåget till Ängelholm. Med cykel får man följa med på tåget i mån av plats och det fanns plats.

Kartan här visar dag 1 i rött och dag 2 i mörkare rött. Dag 3 åkte vi bara till Helsingborg igen från vandrarhemmet (4) där vi bodde.

Första etappen var på ett par mil och gick till Flickorna Lundgren på Skäret (1). Vi cyklade lite längs havet, genom några små samhällen och ute på rena bondlandet. Väl framme var både jag och Nelly riktigt möra i benen och undrade hur det här skulle gå. Turligt nog gav det med sig ett tag efter lunchen. Caféet är, som delvis synes på bilden ovan en liten stuga med en enorm uteservering. Bilden är tagen från där vi satt och först efteråt såg vi att det fanns minst lika många bord vid sidan av och bakom stugan. Just när vi kom anlände också två busslaster med pensionärer, men vi var snabbare på att låsa våra cyklar än vad de var på att lasta ut sina rullatorer. Det var mycket svårt att välja vad vi skulle ha. De hade så goda bakverk av alla sorter. Jag har aldrig sett småkakor som sett så läckra ut förut. Men vi behövde mat också och satsade på den varmrökta laxen med bland annat äpple och kronärtskocka och en bakelse att dela på till efterrätt.

Planen från början hade varit att nu åka ut till Kullabergs naturreservat som ligger längst ute på spetsen, men vi insåg att vi inte skulle hinna, så vi cyklade mot Höganäs (2) istället. Där besökte vi Magasin 36 och keramikerna som gör Höganäskrusen och annan saltglaserad keramik. Den var bara så vacker, men lite för dyr för impulsköp, särskilt när man var på cykelsemester...Kolla här för att se vad de gör!
Sen hade vi siktet inställt på vårt vandrarhem. Vi stannade vid Viken (3) för ett litet mellanmål och lite promenad på stranden.

Sen åkte vi till vandrarhemmet (4), åt lite kvällsmat och laddade inför dag 2.