fredag 21 oktober 2016

Äntligen fredag

Reklam från 1930
Att säga att jag gillar mina lediga fredagar är att underdriva. Jag skulle inte klara mig utan dem! (Sen är jag inte helt ledig heller, för jag har lite administrativ tid hemma på fredagarna. Det är också bra, för hemma har jag inga koncentrationssvårigheter.)
 Coca-cola till frukost blev det dock inte. Men en stund efteråt!

Vad som är arbete och vad som är fritid kan det ju också råda lite förvirring kring. Ordet skola kommer från ett grekisk ord som betyder fritid, som i att man inte gör något särskilt men ändå kan träffas och ha lite lärda diskussioner. Genom latinet har det tagit sig in i en mängd språk. Så när man är i skolan har man alltså fritid. De flesta är ju också i skolan på sin semester, för i de flesta språk betyder semester termin. Semester är latin och betyder sex månader, alltså snarare en termin än en ledighet för de flesta. Att ordet har fått en tvärtombetydelse i svenskan beror på att det lånats från franskan där de franska militärerna för kunde beviljas ett halvårs tjänstledighet som kallades för congé de semestre. I Sverige har ordet blivit så starkt förknippat med ledighet att man i överförd bemärkelse kan prata om att ta semester från allt möjligt, till och med från semestern när den blir alltför krävande!

Lediga barn. Eller har de kanske semester?


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar