måndag 28 augusti 2017

Ny klänning efter gammalt mönster

Jag har sytt en klänning efter det här mönstret:
Som framgår är det ett mönster som ursprungligen gavs ut för 65 år sen. Det har tagit lång tid att liksom komma igång med klänningen (inte riktigt 65 år, men några månader ändå). Dels var det svårt att få till passformen och dels hade jag en viss oro över hur det skulle gå med de passpoalerade knapphålen (bara ordet...). 
Det gick bra med dem. Här är de:

Skärpet blev också tidsenligt med langettstygn runt hålen (kunde varit jämnare, men jag chansar på att få kommer att titta på dem så här nära):

Här är själva klänningen. Jag känner mig nöjd. Passformen kunde ha varit lite bättre. Eller, rättare sagt, passformen kunde inte bli bättre, för jag har så svårt att fatta hur jag ska få till det. Jag har ökat vid axelsömmen, minskat mitt på framstyckena över bysten, kortat bakstycket i svanken, kortat både fram och bakstycke i midjan och tagit in klänningen i midjan.
Jag försöker posera som på mönstret, ber om ursäkt för felaktiga hand och huvudpositioner och lite för att jag inte tänkte på att datorskärmen var på i bakgrunden:


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar