lördag 25 augusti 2018

Jag har haft symester!

Och jag har faktiskt fått sytt en del (och tänkte snart gå och göra en klänning till).
Jag har gjort en klänning av ett av sidentygerna Isak köpte åt mig i Nepal:


Det är ett nytryck av ett mönster från 1957 (McCall's 7748).
Jag har förenklat den en del och sydde vare sig underkjol, tyllunderkjol eller "maggördel"/skärp. Jag hade kunnat tänka mig att ha den lite längre, men tyget tog slut!
Det tog en hel dag att klippa ut alla mönsterdelarna, typ 30 stycken. Att sy den var inte svårt. Jag har lärt mig att jag ska korta framstycken ca 1,5 cm och bakstycken ca 4 och med de ändringarna tycker jag att passformen är okej.


Jag gillar livet som jag tycker påminner lite om en 1700-tals klänning i sin raka form, inga inprovningar på framstycket utan rynkat däruppe. Varken färgen eller modellen är väl så diskret och jag har fått frågan när jag ska använda den här klänningen. Det är helt givet tycker jag. Det är en afternoon tea-klänning!


2 kommentarer: