torsdag 14 maj 2020

Inför Sveriges 12:a

I år är ju Eurovision inställt på grund av corona. Då är det närmaste vi kommer programmet Sveriges 12:a som sänds i kväll. Det är den programidén man hade kunnat tro att Nederländerna skulle köra med, alltså att man får se ländernas officiella videos och rösta. Nu blir det inte så. Kanske för att Nederländerna ska köra arrangemanget nästa år och vad skulle man då gjort med årets vinnarland? Nu får vi ändå ha en inofficiell omröstning i Sverige.

I år finns det inte med någon låt som jag tror kommer att hamna på min låtlista "Bra låtar", men här är ändå hushållets favoriter:

Här är Ryssland med en fjantigt underhållande video och en låt som inte är lysande men "catchy":



Och här har vi Island. Här väljer jag att visa den virala videon istället för liveframträdandet som Island valt och som är det vi kommer att få se i kväll. De är härligt nördiga och har roliga instrument. Låten är "smooth", men egentligen inte i min smak. Jag trodde först, utifrån instrument och utseende att jag skulle få höra en synth-låt, men det blev det inte.


Nu kommer Litauen, ännu en lustig låt. Den bästa i den genren, tycker jag. Man måste ju lära sig dansen!


Nästa är Italien. Jag  har en svaghet för män som sjunger med i det ljusa registret.


Sen gillade jag Malta också. Härlig brittisk feeling som jag älskar!


Alla dessa våra favoriter har kommit med i den Svenska "finalen". Sen gillade vi Nordmakedonien också, som inte har gått vidare.


Denna lista har Jag, Nelly och Markus kommit fram till genom att kolla igenom ländernas officiella videos. Sen, när jag lyssnade på låtarna i hörlurar, har jag kommit på att jag också gillar nederländerna. Den känns som en ballad av Depeche Mode från tidigt 90-tal:

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar