söndag 24 januari 2021

Nämen, en ny klänning!

Det är är "Asteria dress"

Jag började på den för flera månader sen. Sen var det andra, mer lockande projekt, som tog över. Så den har legat i bitar i syrummet sen dess. Nu tog jag tag i det hela och sydde ihop den. Ett trevligt projekt.

Jag är nöjd, men tror inte att det kommer att bli en favorit. Den är bekväm då den har en ganska lös passform och knyts med ett band i ryggen. Trots det har jag andra klänningar som är betydligt bekvämare om man säger så. Det är ett fint tyg från Liberty Jag gillar färgerna och mönstret, men föredrar egentligen lite större mönster.

Nu när jag kollade upp mönstret kom jag på att det ju skulle vara en resår i ärmslutet. Originalmönstret har kort ärm, så jag tog ärmen till "Aisling blouse" av samma mönsterdesigner. Så kan det gå när man låter saker ligga i månader. Hela klänningen blev mycket roligare, men jag orkar inte ta om bilderna.

Jag vet inte om passformen är den bästa. Alla veck som blir i sidan på överdelen, beror de på tyget eller är klänningen för liten/ för stor någonstans? I och med att man drar åt klänningen med ett band måste det bli veck någonstans, men jag vet inte om det ska bli det där. Liberty-bomull är väldigt "ofärlåtande" enligt min uppfattning, så kanske beror det mest på tyget. Jaja, en konfektionssydd klänning hade inte passat bättre. 



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar