tisdag 17 augusti 2021

Öland

 Efter ett akut däckbyte på gamla bilen (varför bakdäcken blivit så slitna återstår att se), åkte vi till Öland. Vi åkte till Solliden och åt en sen lunch i Creperiet. Barnen, alltså de unga vuxna, hade ingen lust att gå in och titta på Solliden, så Sven och jag gjorde det. Inträdet , 120 spänn, var lite saftigt. 

De hade en fin utställning, med glas av Bertil Vallien, i trädgården. Även trädgården var fin, men det fanns mycket avspärrningar och gräsmattor som inte fick beträdas. 

1. En glasskulptur med ett huvud i ett huvud.
2. En plåtman som håller en glasbåt.
3. Titta, det finns en nyckel!
4 & 5. Glasdetaljer på båten.
6. Fler nycklar i glaset och ett slott i bakgrunden.


Sen fortsatte vi norrut mot Källa där dagens hus låg. 

På vägen dit stannade vi för middag som blev kroppkakor. Jag har aldrig ätit det tidigare och jag vet inte om de här var representativa, men jag tror inte att det är min grej. De var jättefina och jättepopulära. Folk kom med spänner och kastruller för att hämta hem. Vi satt i deras trevliga trädgård. Det enda som störde friden var enorma bålgetingar som slött kretsade runt oss och vår mat.

Fina och matiga, men kryddade med rejält med kryddpeppar och jag gillar inte kryddpeppar, tyvärr. Än värre var konsistensen: Ganska fasta och ordentligt slemmiga. Jag fick i mig 1 1/2 av tre, sen gick det bara inte mer. De andra tyckte att de var helt okej.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar