söndag 7 augusti 2022

Skåneresan del 1: Norrvikens Trädgårdar och Höganäs

 Sven och jag har varit på en semesterresa i Skåne med omnejd (Danmark, Småland och Öland). Nu är vi hemma igen. Detta hände första resdagen: 

Vi åkte först till Norrvikens Trädgårdar i Båstad.


 
På Norrviken åt vi en god kolja till lunch. Nästa stopp blev Flickorna Lundgren på Skäret.
Sven tog en bit mandeltårta. Jag tog en bakelse med biskvibotten, grädde och bär. Sen var jag lite orolig att jag hade valt fel. Det hade jag inte. Den var jättegod. De kan verkligen sina saker! Jag hade glömt att jag redan ätit en likadan bakelse när Nelly och jag var på cykelsemester 2016.


 
 
 
 
 
 
 Sen fortsatte vi söderut till Höganäs. Jag köpte ännu en saltglaserad groda.

Vi var också på keramiskt center där jag inte hittade någon fin temugg. 

Sen åkte vi till vårt boende, för de två närmaste nätterna, i Nyhamnsläge, precis utanför Höganäs. Det var okej. Att det var litet hade vi sett på bilderna innan. Att sängarna var hårda och att det låg precis vid en trafikerad väg visste vi inte innan.

På kvällen åt
vi middag på
Holy Smoke, ett otroligt hippt ställe mitt ute på landet.


 
Det var osäkert om vi skulle bli insläppta då vi inte har skägg, men det gick ändå bra. Kanske för att Sven hade rutig skjorta. Och mina tatueringar kanske också hjälpte.
Det visade sig vara Sveriges centrum för barbecue-grillning. På jätte-hippa plåtbrickor serverade de rök-grillat kött med goda tillbehör.

Nedan syns en av deras grillar.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar