söndag 16 juni 2024

Harry Potter-studion


 På kvällen var det dags för Harry Potter-studion. Från början hade jag tänkt på det som en dagsaktivitet, men i väntan på beviljad semester försvann alla dagsbiljetter (även kvällsbiljetter om jag inte hade chansat och köpt biljetterna innan vi faktiskt bokade resan). Även om jag inte kom på det själv, tycker jag att det var en bra idé att vara där på kvällen.  Vi åkte tåg och en särskild skyttelbuss till studion och kom fram vid sextiden. En del saker kände jag igen sen vi var där förra gången (för snart elva år sen), men mycket var nytt. 



Fawkes och Dobby.


Ovan syns lite av klassrummet för spådomskonst med Sibylla Trelawneys kläder och tekoppen med Grymmen som användes i filmen.

Här bredvid är ett skåp, nu utan boggart, och professor Snape i Nevilles farmors kläder. 



Här är Voldemorts kläder i förbjudna skogen, som också var en ny del av utställningen.

Nedan syns en del av Gringotts bank före och efter att draken har härjat där.



Vi lyckades komma in på plattform
9 3/4 och tog Hogwartsexpressen. 

Vi åkte även med "Knight bus"


Sist vi var här knackade Markus på Privet Drive utan framgång, men den här gången fick vi komma in och se några av scenerna som utspelat sig i huset.


Vi fick också komma in i växthuset och hjälpa till och plantera om mandragoror.

På slutet var det dags för shoppen. Jag hittade inte så mycket som jag hoppats. Priserna är extremt mycket över smärtgränsen. 

Vi kom ut till skyttelbussen i god tid, trodde vi. Sista bussen skulle gå 22.00 och vi hade en halvtimme tillgodo. Vi kom inte med första bussen och fick vänta ungefär 20 minuter på nästa. Då var det fortfarande fullt med folk i kö så om alla kunde åka eller om vissa fick ta taxi eller gå vet jag inte.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar