torsdag 8 augusti 2024

Tillbaka på fastlandet, eller nej, jag menar tillbaka på en större ö

 Målet för dagen var Perth, där vi skulle övernatta. På kartan är de orter i Skottland vi besökt under resan markerade. I Edinburgh har vi bara sett flygplatsen, så den staden behöver en ny resa.

Nu åkte vi först mot ett Whiskydestilleri. Kanske inte ett måste för mig, som inte dricker whisky, men jag förstår varför det ingår i en Skottlandsresa. Det är alltid intressant att få veta mer om hur något tillverkas. De hade nyligen renoverat destilleriets shop och café och inrett snyggt med turkos och koppar.


Deras yngsta Whisky har lagrats i 11 år. Vår destilleriguide tyckte inte att whiskyn blir så fantastiskt mycket godare av att lagras många fler år, men för den som vill säljer de en 54 år gammal whisky. Sven tyckte att jag skulle köpa den eftersom den i år är från mitt födelseår. Jag är lite osäker på om jag vill lägga runt 300 000 på en flaska sprit. Den som köper den får också en fin förpackning.

Efter destilleriet åkte vi till Aviemore för lunch. Aviemore är en skidort där det längs en gata finns många restauranger, sportbutiker och souvenirshoppar. Vi googlade matställen när vi satt i bussen på väg dit och hade siktat in oss på en pub som låg i andra änden av gatan från var vi parkerade. Det var bra att vi hade kollat, för annars hade vi nog inte gått så långt utan tagit något annat ställe.

Jag tog fish and chips och en half-pint med cider. Gott! Sen hann vi även köpa lite souvenirer innan det var dags att fortsätta resan.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar