torsdag 16 december 2010

En vit jul?


Det verkar vara ett riktigt uselt väder ute i dag. Snön blir förvandlad till is. Så här ser vår egen offersten med is på ut just nu.

Det finns ändå hopp om en vit jul. I morgon blir det kallare igen. Ja, is är ju också ofta vitt.
De senaste 50 åren har det varit 15 vita jular i Göteborg. Tre jular har haft minst en decimeter snö. Det var 1981, 1996 och 2001. Av dessa minns jag särskilt 1996, för då var det också 19 minusgrader och vi bodde i Hindås där det var kolmörkt om man hade glömt att tända husets ytterbelysning.
Förra året hade vi en vit jul, så det verkar bli tredje gången sen 1960 som vi har två vita jular i rad. Rekordet på flest antal vita jular i rad i Göteborg har 1967-1969. Det minns jag inte så väldigt tydligt. Tror inte jag var ute så mycket de jularna.
(Källa: GP och min hjärna.)

1 kommentar:

  1. "Min hjärna" är för ospecifikt! Det är ju som att skriva "Google"...

    SvaraRadera