lördag 20 augusti 2016

Kinnekulle och Läckö slott

På fredagen for jag, Sven och Nelly mot Lidköping och Kinnekulle. Vi hade fått detta tips av Isak som gjort resan en vecka tidigare. Först åkte vi till Kinnekullegården där de har en lunchbuffé. Vi åkte på en slingrande landsväg och Sven undrade om vi kanske skulle vara ensamma på denna restaurang. Det var vi inte. När vi kom fram var det fullt med bilar på parkeringen, massa folk på restaurangen som dessutom väntade ett par större sällskap också. Maten var jättebra, så man förstår ju att folk åker dit.
Sen gick vi mot utsiktstornet där man har utsikt över Vänern.


Som ni ser hade molnen precis lyft sig över horisonten. Jag tycker man nästan ser känslan på den här bilden. Tänk dig en tidig höstdag. Det är fortfarande sommarvärme, men luften har fått en annan höjd och krispighet och vi är högt upp i tystnaden och ser långt åt alla håll.

Den lilla runda sjön till vänster i bilden är stenbrottet och bakom det finns en vit prick, som nog syns om man klickar på bilden för att se den större, och det är Läckö slott.
Sen åkte vi till Falkängens hantverksby där jag köpte en musselskål och en tovad och broderad nåldyna. Nåldynan kostade bara 75, så Tack Anita Larsson i Götene, som har gjort den!
Annars var mycket där som att komma tillbaka till min mammas gamla slöjdaffär. Det är fortfarande samma waldorfdockor och allmogeljusstakar som gäller.

Sen åkte vi till stora stenbrottet i Kinnekulle. Vi stannade inte så länge där, bara så jag han ta några bilder. Det fanns en arg korp där. Sven sa att den väntade på att någon skulle ta sig upp i stenbrottet, trilla ner och dö, så att den kunde äta upp kroppen.


Sen åkte vi till Rörstrands museum och Iitalla outlet eftersom Rörstrandsfabriken är nerlagd sen 10 år. Där fanns också en Delicato-outlet!

Till sist åkte vi till Läckö slott som utlovades vara en pärla vid Vänerns strand. Det ligger 2 mil från Lidköping, längst ute på en udde. Det måste varit en besvärlig resa förr i tiden.
När vi kom dit hade caféet stängt för säsongen, vilket jag inte hade hittat någon information om innan. Att få se slottsträdgården kostade 40:- per person och visst, det var bara en köksträdgård och det är sent på säsongen nu, men jag tror inte att de odlat alla stora tistlar och brännässlor som växte där. Inte värt sitt pris...
Jag har sett många finare slott med omgivningar.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar