söndag 25 september 2016

Afternoon tea med Jane Austen-tema på Tjolöholms slott

Nu blir det bildbomb, för både jag och Nelly och klänningarna och miljön var så fina.
För några månader sedan bokade jag och Nelly in afternoon tea på Tjolöholms slott detta datum. Ett särskilt tillfälle då man gärna fick komma i kläder i empirestil. Det tyckte jag verkade kul, så jag började leta klänningar på nätet. Än så länge hade jag ingen som helst tanke på att sy själv. Men så råkade jag på en sida med klänningsmönster och bestämde mig, helt oväntat för mig själv, för att återuppta min gamla hobby. Jag är så glad för det, för det var jättekul!
b


Min klänning är i ett bomullstyg med blommor på mörkblå botten. Kort ärm, rynkat liv och ett gult band under bysten.
Nellys klänning är i  ett grått tyg i en bomull-siden-blandning. Hon ville ha lång ärm och mindre urringat.

 På Tjolöholms slott finns en massa "High-tech-grejor" som till exempel det här självspelande pianot...
 ... och den här fotogendrivna hårtorken.
Här är Blanche Dickson. Hon var själv inte så förtjust i den här bysten eftersom hon tyckte hon såg för glad ut. Jag tycker det är fint, och ovanligt, med en skrattande byst.

 På själva teet finns inget att anmärka. Det var en buffé med goda snittar, scones med grädde, lemon curd och sylt, chokladmuffins och paj och lite till.
Teet fanns i kranar vid sidan av. Och det var bara att hämta mer av allt när helst man ville ha.

Innan serveringen var vi på en liten föreläsning som Maria Ehrenberg, regionbibliotekarie i Halland och Jane Austen-fan höll. Sen var det te. Vi var långt ifrån de enda som var iklädda tidstypiska kläder. Kul!
Sen fick vi gå på en visning av slottet och kostymer från Jane Austen-filmer. Kläderna ovan bars av Emma Thompson och Hugh Grant i Förnuft och Känsla som jag och Nelly tittade på i går för att komma i stämning!
Sen hann vi fylla på med lite mer te och tillbehör innan det var dags att åka hem igen.







 Jag har också sytt en Spencer-jacka att ha till min klänning. Den är i blått linnetyg. Jag tycker att den är så snygg och fullkomligt älskar skärningen! Jag skulle vilja ha den jämt, men har fått höra att den inte är så modern...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar