söndag 28 maj 2017

En himla skön söndag

Ibland kan det hända att en söndag försvinner i riktiga tråksysslor som att städa eller göra något mindre roligt ärende. Den här söndagen kunde jag pyssla med grejer jag verkligen tycker om att göra.
Jag gjorde en rabarberpaj. Jag förväntade mig att den skulle bli jättegod och den levde upp till förväntningarna. Den är gjord på köperabarber eftersom vår rabarber är ny och ska få växa till sig i år. Jag snodde bara lite av den till fotograferingen.


  • 500 g rabarber
  • 2 dl havregryn
  • 2 dl socker
  • 1 3/4 dl vetemjöl
  • 1/2 tsk bakpulver
  • 1 krm vaniljsocker
  • 125 g smör
  • 1/2 dl vispgrädde
  • 1/2 dl ljus sirap
  • smör till formen 
    1. Sätt ugnen på 150°C.
    2. Blanda alla torra ingredienser i en bunke.
    3. Smält smöret i en kastrull tillsammans med grädde och sirap. Blanda ner de torra ingredienserna.
    4. Ansa och skär rabarbern i ca 4 cm stora bitar. Lägg dem i en smord ugnssäker form. Bred på smeten.
    5. Grädda pajen mitt i ugnen 40–50 minuter, tills den fått fin färg.
     

    Så sydde jag en klänning. Här är mönstret! Jag tog storlek 14 över stussen och storlek 12 från midjan och upp, kortade klänningen 2 cm, förlängde bakre ärmen 1 cm för att den inte skulle strama i ryggen, och rynkade framstyckena 3 cm extra. 
    Jag ska sy en till i samma modell i ett blommigt tyg i lin och bomull. Jag kunde inte välja och är väldigt nöjd med det, för jag gillar verkligen bägge tygerna.


     

     

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar