tisdag 3 juli 2018

Sista dagen

I dag åkte vi in till Victoria för att turista lite. Vi började morgonen med en promenad längs kusten. Sen tog vi oss till Fisherman's Wharf som är ett ställe på bryggor med båtar, restauranger och husbåtar. Där åt vi fish and chips till lunch, för jag vet inte vilken gång i ordningen. Den här gången med hälleflundra, Markus tog lax. Gott!

Några av de färgglada husbåtarna
Vi hittade en svensk husbåt
Sen shoppade vi lite. Som vanligt var vi ganska kassa på det. Jag hittade till en tygaffär jag kollat upp. Den var bra och de hade väldigt fina tyger. Sen är det lite svårt att handla tyg när man inte har en konkret idé om vad man letar efter. Jag handlade ett par fina, enfärgade bomullstyger och ett tyg med broderier. Antagligen var de alla från Europa...

Sen behövde vi åka hem för att packa ihop våra saker inför hemresan i morgon. Jag hann också sitta i "mitt" sköna soffhörn och titta lite på lokal-TV. Jag har fått veta att nationaldagsfirandet gick lugnt till i Victoria. De flesta som ringde polisens akutnummer ville veta om fyrverkerierna skulle börja i tid. Jag har också fått veta att Kanada försökte slå rekord i personer från flest olika nationer som trummar samtidigt. Jag tycker att det var lite fusk att de var i olika städer. Sen har jag också fått veta att franska var förbjudet som undervisningsspråk i kanadensiska skolor från 1916 fram till 60-talet, men att de ändå fortsatte att undervisa på franska i smyg.

Dagens utsikt från balkongen:




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar