lördag 10 augusti 2019

Kalmar

Det är lite långt att åka runt Småland och hem igen på en dag, så vi stannade i Kalmar över natten. När man åker in i Kalmar blir man informerad om att de var Nordens huvudstad 1397-1523 (Kalmarunionen). Deras kommunslogan är: "Alla tiders Kalmar". Kalmar kallas också för Kvastastan. Man vet inte riktigt varför, men det kan vara en kombination av en gammal dryckesvisa med textraden: "Uti Calmare Stad der finnes ingen qvast :/: för än lördagen." Det var något med att under Kalmarkriget, 1620, tvingades bönderna åka in till stan varje lördag för att sälja något och då sålde de kvastar. På medeltiden hade handelsmän skyltar med en bild på vad de sålde. Detta blev ju svårare om man sålde lite av varje. Om man var en diversehandlare som dessutom sålde sprit ska dessa ha haft en bild på en kvast. När sen länsman, eller vad han hette på den tiden, dök upp och frågade: "Vad försiggår här då?" svarade hökaren: "Ja, jag säljer kvastar bland annat."
Kalmars historia syns i stadens centrum där det kan se ut så här:

Vi hade bokat rum på ett tjusigt bed&breakfast ett stenkast från slottet:
Här sitter jag i fönsternischen och beundrar utsikten.

Sven inspekterar fönsterkonstruktionen och Nelly läser en tidning från husets bibliotek.

Vi bestämde oss för att gå till en italiensk restaurang. Så här en tisdagskväll brydde vi oss inte om att boka bord i förväg, men vi hade totalt missbedömt Kalmars heta nöjesliv. Det hade varit en regnig dag, men klarnat upp till kvällen till en härlig sommarkväll. Det var något evenemang på torget och fullt med folk. Restaurangen var också full, men efter 5 minuters väntan fick vi ett bord. Sen fick vi vänta bra länge på maten också, men det visade sig vara värt det. Jag tog tortiglioni med svamp och salvia som smakade smörigt och jättegott.
Nästa dag hade vi totalt missbedömt Kalmars turistliv och fick inte plats på Kalmarflundran (deras paddan-båt). Eftersom jag insisterade besökte vi Kalmar slott. De andra är tydligen inte lika inne på gammal sten som jag.

Vi gick genom parken och här fick Nelly ett tillfälle att se ut som konst. Det har hon tidigare gjort på Louisiana och i Tanum.

 På väg in i slottet. Vi gick före kön för att vi kunde betala inträdet med Swish.
Ja, jag känner mig som en drottning när jag får vara i ett slott. Taket här är från 1576. Vissa delar blev lite uppfräschade på 1700-talet, men det mesta är original.

Det pågick guidade turer hela tiden, men vi gick för oss själva. Här har en guide stängt in oss i Kungsgemaket. modernt inrett på order av Erik XIV på 1500-talet. (Ingen fara. Hon låste inte dörren.)

Man kunde ta ett varv utomhus också och beundra havsutsikten.

Innan vi for västerut igen åt vi lunch. Jag tog ett smörrebröd med rostbiff. Det är större än det ser ut på bilden. Gräslöksstrået som balanserar på är jättestort.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar