lördag 10 augusti 2019

På glasrunda i glasriket


Vi har varit på en liten tur till Småland och besökt glasbruken. Jag trodde knappt att det gick längre då så många fått lägga ner, men det gjorde det!
Vi besökte Skrufs glasbruk där vi också lyckades få se lite glasblåsning. Annars var vi väldigt bra på att tajma in och komma precis när de stängde glashyttorna.

Där köpte vi några glas:

 Här är champagneglaset i bruk med matchande rosa Prosecco. Jag kallar glaset för Askungens klänning, men jag borde kalla det för Askungens mammas klänning, för det liknar mer den än hur den ser ut den när mössen och fåglarna gjort om den.


Vi åkte också till Transjö hytta, en småländsk idyll med röda stugor. De har fantastiskt vackert konstglas. Mycket vill man ha, men man får vara bra rik för att göra ett impulsköp där. Jag köpte i alla fall en skål på tillbakavägen som jag spanat in. Jag var lite tveksam först och visste inte om det var en skål eller en kruka, men sen kom jag på att det kan jag ju bestämma själv!
En skål!
Vi besökte också Kosta glasbruk där de hade en utställning med konst. En del fint och en del som bara en konstkritiker kan älska. De hade flera enorma affärer. Deras massproducerade grejer är fina, men jag kan köpa precis samma grejer i outlet-affären vid jobbet.


Sen blev det Målerås och där hade de en massa fint. Direkt innanför dörren såg jag den här och det fanns en kvar, vilket var lagom för mig.

Vi köpte även dessa saker:
En skål av ett savoykålsblad?

Samma skål igen.

En groda i ett glasnäckrosblad.


Ett par ekollonglas.
Vi besökte också Pukebergs glasbruk:

Där blev det några glas:

Och så tittade vi på elevarbeten:

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar