söndag 13 oktober 2019

Kolla: en übergangsmantel!


Det här var ett av de första mönstren jag köpte. Jag köpte också alla tyger och sybehör och började sy den. Jag tråcklade ihop yttertyget och så visade det sig att jackan blev för liten. Det var lika bra för jag var ändå inte nöjd med yttertyget. Sen har jag letat efter nytt och bättre yttertyg, men inte hittat något förrän nu. Och det var väl lika bra så att jag fick öva upp mina förmågor lite innan. Yttertyget är en vaxad bomull som jag köpte från Gårda textil.


Det är bra att jag har hunnit få lite aktuell syvana, för jag fick sy jackan utan bruksanvisning. Ja, eller utan och utan... Jag hade en instruktion på tyska som jag har försökt direktöversätta med google. Det resulterade i meningar som:


"Cutting sömsmånen att iaktta försiktighet nära flera gånger sömmen och sedan flaxa dokumentet internt och externt stäpp honom från."
och:

"Nu gör du fokusera på motorhuven mellan en manschett, så du måste sträcka lite, så att tyget är slät innan du på platsen för pälsen."
 

Inte så stor hjälp...


Kolla! Jag har gjort en innerficka. Det fanns inte med i mönstret, men det är ganska bra att ha en.
Ficköppningar och kapuschong är kantade med orange mudd som också finns på foderärmarna.
Fodret är i bomull och ärmarna i glansigt tyg så att jackan kan glida på.
Vissa sömmar har en orange passpoal som dekor. Det är snedremsa med snöre i för lite rundare form.
Jag satte en bit av fodret på kapuschongens mittdel för att göra det lite roligare. Den har vaxad bomull under så att den ändå är lite vattentålig.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar