onsdag 12 augusti 2020

Två nya klänningar


Här har vi ytterligare en jerseyklänning. Jag sydde först en annan klänning med detta tyg, men blev inte nöjd. Tänkte inte på att ta en bild på den innan jag demonterade den och sydde min tredje klänning med det här mönstret. Det blir nog mitt sista försök. Den ser ju okej ut och jag är inte direkt missnöjd med resultatet, men inte helnöjd heller. Jag vet faktiskt inte varför. Hur som helst är jag mycket nöjdare än med den första klänningen i detta tyg.

 Sen har jag också sytt en klänning i en bomulls-sidenvoile.
Tyget i sig är tunt och halvgenomskinligt, så jag hade förväntat mig att det skulle behövas en underklänning. Det visar sig gå bra ändå. kanske på grund av att mönstret förvillar och kanske också lite för att det är en vid modell med förhållandevis mycket tyg.
Jag har sytt en rullfåll (smal fåll) för första gången. Sömmarna gjordes franska (se nedan) med tanke på tygets skirhet.
Titta, kjolen flyger av sig själv!


Mönstret är "Roscoe dress", kortad och med två extra volanger. Den var rolig att sy. Mycket sömmar blev det med alla rynktrådar och alla tygkanter som skulle inkapslas. Trots sin tunnhet var tyget lättsytt och höll formen bra. Hela klänningen väger 112 gram, mindre än de flesta T-shirtar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar