måndag 17 augusti 2020

Glasrunda i år igen!

Förra året åkte vi på en tur till glasriket och vi upprepade det hela i år. Vi startade vid 7-tiden på morgonen och tog en väg via Mullsjö för att kunna äta deras berömda brunchbuffé där det viktigaste är olika sorters tårtor och andra saker, idag citronbiskvier och hallonbiskvier.Rejält mätta for vi vidare tills det var dags att äta lunch på Vänhems café. Vi satt ute i det fina vädret och plötsligt hade vi inte så mycket tid kvar för glasshopping så vi for vidare och hann besöka Målerås och Pukeberg innan stängningsdags.

Konstglas på Målerås
Sven köpte ett par uggleglas från Målerås.
Jag och Nelly köpte örhängen. Konstnärinnans son var där och berättade att hon värmer små glasbitar i frigolit i mikron. Då blir det tydligen väldigt varmt.

På Pukebergs glasbruk köpte vi inget glas, men både Nelly och jag köpte blåbär till extrapris!

Vi bodde på samma B&B som förra gången.
Vädret var detsamma också, så nu tror jag att det alltid är tropisk värme i Kalmar.
Tiden fortsatte försvinna, så väl framme i Kalmar hade vi precis tid att göra oss i ordning för middag. Ingen tid för bad!

Kalmar slott, ett stenkast från Kaptensvillans B&B
Det bor 40 000 i Kalmar men med anor från 1100-talet känns det som en riktig stad. Slottet här ovan byggdes på 1500-talet.

Vi åt på samma ställe som förra året också. Det gick inte att beställa bord och på inrådan såg vi till att vara där vid sextiden. Strax därefter var det fullt. Vi satt på uteserveringen vilket var ett bra val med tanke på ljudnivå och virusspridning. Vi tog en drink (i min är det Vodka, Jordgubbspuré, basilika, citronjuice, sockerlag och tabasco. Funkade bra!) Till varmrätt tog vi fylld pasta med karljohansvamp i salviasås med parmesanost.
De andra tog tiramisu till efterrätt och jag tog glass. Jag var orolig att det inte skulle vara bra glass, man vet ju aldrig, men det var det!


Sen tog vi en kvällspromenad runt Kvarnholmen i centrala Kalmar. På 1600-talet befäst med ringmur.




Promenad på Storgatan. Lägg märke till min skickliga bildredigering där det ser ut som att de parkerade bilarna susar fram i överljudsfart. Nej, men man tänker ju ofta: Vad fint det skulle vara här om det inte var bilar överallt. Därför gjorde jag dem mindre framträdande.


Domkyrkan, färdig 1700. 

En spännande te-affär, förstås stängd så här sent på kvällen.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar