onsdag 9 december 2020

Ett mönster, två ganska olika klänningar

 Har jag sytt en klänning till ett dagisbarn?



Nej, den var till mig!

Det är en Billie-klänning från Tilly and the Buttons i ett tyg med regnbågshjärtan och muddar i lila och orange. Enkel att sy och inte så svår att få till passformen på (då det inte är så mycket passform). 

 
Och så har den fickor! En extra detalj är att jag kantade fickorna med orange mudd (syns lite på bilden ovan).

Mönstret kommer med två ärmvarianter, så sen gjorde jag en med puffärmar. De känns väldigt puffiga!

Jag hade klänningen idag och det kändes liksom luftigt vid axlarna. Jag fick många komplimanger och svarade då inte "jag har sytt den själv" fast jag ville. (Får man inte det? Är det skryt?)

På den här varianten tillkom lite rynkande uppe och nere på ärmarna. Inget krångel.

Båda mina varianter är sydda i ganska tunn trikå. Egentligen rekommenderas lite stadigare tyg, t ex collegetyg, men det hade ju blivit för varmt för mig.



Eftersom jag valt tunna och elastiska tyger blev det också matchande trosor. Väldigt tillfredsställande. Man får dem ju liksom på köpet.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar