lördag 2 april 2022

Malmö

I torsdags åkte jag till Malmö på en alldeles egen liten semester. Jag har aldrig varit i Malmö förut, så det var väl på tiden. 

Jag bodde på hotell Tunneln. Där blev man välkomnad av en riddare.

Jag hade ett litet enkelrum som man kan se en panoramavy av nedan. Det ser ut som det modernaste i rummet är telefonen.



Här har vi en hotellselfie.
Bakom mig i spegeln ser man en vägg med porträtt på kändisar som bott på hotellet. 

 

Jag besökte Malmöhus slott där Malmö museer ligger. 

Malmöhusslott är nordens äldsta bevarade renässansslott, klart i mitten på 1500-talet, med vissa delar från 1400-talet.


Här är jag inne i kanonhuset (vad de nu kallade det). Inte det som syns i bild ovan, men motsvarande på andra sidan.


Kanonerna är inte längre i bruk.

Nedan syns utsikten från ett smutsigt fönster. Jag tänkte att det var synd att det var smutsigt när jag tog bilden, men det blev ju en bra bildeffekt. 


På museet fanns också ett akvarium och det var en positiv upplevelse.
Där fanns bland annat fina grodor och dolksvansar. 

Det fanns också en konstutställning med konst från 1500-talet och framåt. Här har vi en enormt stor påfågelsvas från 1897. (Anna Boberg, Rörstrands porslinsfabrik.)

Våren hade kommit längre här nere i söder. En del träd hade små blad och en del var i full blom.

Här har vi Malmö rådhus, en byggnad från 1500-talet.

Det märks att Malmö är en äldre stad än Göteborg med en del riktigt gamla byggnader. Jag vet inte hur gammalt Malmö säger att det är officiellt, men enligt internet ska staden ha grundats på 1250-talet. 

Mitt hotell är också gammalt. Källarvalven i frukostmatsalen är från 1300-talet. Jag satt precis vid våffelstationen, antagligen ett något senare tillskott.


Varför var jag då i Malmö?

Jo, här är anledningen till det: Liza, en av mina tatuerare, har flyttat till Malmö och öppnat en studio där.  Så jag åkte dit för att börja på en ny tatuering.

Det här är baksidan på mitt ben och det partiet som blev klart sitter i knävecket. Inte så trevligt, men nu är det gjort. Nu behöver jag bara vänta i några dagar på att svullnaden går ner så att jag kan gå igen.

Motivet är en "Ironside", en trevlig, teserverande robot som egentligen är en dalek, och dalek Caan, en av dalekarna i Cult of Skaro, som såg in i framtiden och blev galen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar