onsdag 10 augusti 2022

Forsättning på fjärde dagen med besök vid Ales stenar

 Efter keramikern åkte vi vidare till Kåseberga och Ales stenar. Där fanns en enorm parkering och flera parkeringsvakter som vinkade vart man skulle. Det var en del folk där men tydligen bara en bråkdel av vad det kan vara. Vi hade också fördelen av att vara lite tidiga. Vi började med att ta oss ner till Kåsebergas hamn och Kåseberga fisk där vi kunde beställa fish and chips strax efter elva och strax före att kön började fyllas på. 

Den perfekta utsikten för en fiskmåltid!

Sen gick vi till Ales stenar. Man får gå en bit och då det var väldigt varmt och ganska mycket folk kändes det som om man var på något turistmål i Italien eller så. De 59 fem ton tunga stenarna restes för runt 2500 år sen och står i en skeppssättning. Man vet inte riktigt vad de användes till, men tror att det är en grav.  Eller som ett barn som kom fram sa: "Har vi gått ända hit bara för att titta på några helt vanliga stenar?"

Det var inte så folktomt runt stenarna som det ser ut som på bilden ovan utan jag har roat mig lite med photoshop.
Platsen ligger 32 meter över havet och det ser man inte här på bilden nedan, men i verkligheten såg man det. Sven verkade lockad av att gå nerför stupet, men jag var inte det.


Här är Sven ett med stenen:

Och här är jag ännu mer ett med stenen:

På eftermiddagen strosade vi runt lite i Ystad. Där finns många fina, gamla hus. Jag hade läst mig till några olika turistmål som fanns med på vår plan, men de motsvarade inte riktigt förväntningarna. Kanske för att vi var varma och trötta?

Här är i alla fall tre bilder från centrala Ystad:




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar