lördag 13 augusti 2022

Skåneresan dag 7: Hemfärd

 Efter en morgonpromenad i Kalmar var det dags att packa ihop sig och åka hem. 


På hemvägen körde vi en "glasrunda". Vi brukar ju av naturliga skäl börja hemifrån, men det är mycket bättre att börja från Kalmar eftersom glasbruken ligger mycket närmare och man därför lätt hinner till alla utan stress. På Pukebergs glasbruk köpte jag en enkel, grön vas till legoblommor. Jag funderade också på en skål på hög fot som var från Gränna glasbruk. Det är ju svårt att veta vad man kommer att hitta sen när man är på första glasbruket och jag köpte den inte. Det ångrar jag nu. Jag har försökt googla på Gränna glasbruk. Det finns inga uppgifter om öppettider. Adressen verkar inte stämma. De har en facebook-sida med senaste inlägg 2018. Det finns heller inga uppgifter om att de har lagt ner. Ja, så önska mig lycka till med att få tag på den skålen...
På Målerås glasbruk funderade jag länge på en annan skål som jag inte heller köpte. Det ångrar jag inte. Det var bara en vanligt skål och sorgligt nog måste jag nu säga att jag har ganska många skålar redan.
På Kosta outlet åt vi lunch. En landgång:

Det är en gammal klassiker som förtjänar att komma tillbaka.

Sista glasbruket var Skrufs glasbruk och där köpte jag ett par drinkglas.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar