onsdag 26 juli 2023

Dag 3: Louisiana och Lund

Vi tog färjan över till Helsingör för att åka till Louisiana Museum i Humlebaek. Vi kom lite tidigt och tog en promenad vid stranden och åt ett äpple på en bänk. En fördel med att komma tidigt var att vi fick en bra parkering. När vi senare åkte stod det bilar på alla möjliga ställen.
Här är en bild på Louisiana utifrån.

Vi kollade in Ragnar Kjartanssons utställning. Kritikerna verkar älska hans konst. Jag tyckte vissa verk var bra och andra inte, vilket är rimligt. Ett konstverk kan inte falla alla i smaken om dess avsikt inte är att vara rent dekorativ (och knappast ens då). Bäst tyckte jag om "The Visitors". Det är ett musikstycke som spelas av nio musiker i nio olika rum i ett hus i en tagning (med hörlurar så de hör de andra). Det hela visas på nio skärmar med högtalare över så att man hör olika saker beroende på var i rummet man står.
Jag gillade också denna:

Salt och peppar har blivit utbytt till Guilt & Fear. "These intense emotions have been shrunk down to dining-table format as the most basic and banal of everyday seasonings." Det är en reaktion på det rådande samhällsklimatet.

Ett annat verk var en 11 timmar lång videoinspelning som visades i rummet där den spelades in: "Hvad har vi dog gjort for att ha´det så godt." Nu såg vi inte hela filmen, men det tycktes vara den enda repliken som ibland upprepades av mannen i paret på filmen. Det hela utspelas tydligen i ett spänningsfält mellan nihilism och "hygge", fundera på den ett tag!

Vi åt lunch på Louisiana, för det är en del av upplevelsen. Maten är fin och god, men egentligen inte prisvärd. Särskilt inte när man kommer med sina svenska kronor. Nu får man betala 156 svenska kronor för att få 100 danska.

En annan aktuell utställning var Niko Pirosmani, Georgiens mest berömda konstnär (1862-1918) som började som skyltmålare och övergick till att måla naivistiska tavlor. Jag tyckte bäst om den här:

Jag tänkte att det var en varg i skenet från fullmånen, men det är en björn.

Här är Svens favorit, en Kenyansk skulptur.

Jag har också gjort konst i form av en bildserie jag kallar "Gubbe tittar fram". Det är en bild från Norrviken och en från Louisiana.

Vi har också lagt till ett verk i bildserien "personer som ser ut som konst". Nedan ses också några av de tidigare verken.

På Louisiana kan man hitta konst överallt. Här är en gång runt huset: Self Passage av George Trakas.

Efter museibesöket åkte vi tillbaka till Sverige och till Lund. Där tog vi in på hotell Lundia. De marknadsför sig som ett affärshotell. Jag hade förväntat mig en ganska neutral hotellupplevelse, men det visade sig att detta hotell vinner resans pris som mysigaste och trivsammaste hotellrum. När vi gick genom korridoren till rummet kändes det som att vara på en färja (en lyxig då, med breda gångar). De känslan förstärktes när vi kom in i vårt stora hörnrum.

I badrummet fanns en bastu med fönster!

Till middag beställde vi en Kung Pao Chicken från Mui Gong som vi åt vid det runda bordet på hotellrummet. Det var precis lagom mycket mat för två. På menyn fanns också gris- och komage, tjocktarm och annat för den som vill prova på något lite mer ovanligt.