torsdag 27 juli 2023

Skånesesans fjärde dag: Shopping i Lund

Vi började dagen (Ja, efter frukost och utcheckning) med att besöka Lunds domkyrka. Vi har varit där förut på orgelkonsert och allt, men vi har inte tidigare varit nere i kryptan som i år fyller 900 år. 

Det firas med en konstinstallation som för mig tycktes vara en vanlig ljusslinga. Men jag är ju ingen konstkännare.


Vi shoppade pennor i Lexis pappershandel. Jag köpte bland annat den som syns nedan. Det kan ju pigga upp att ha en glad, liten penna som säger: "No probllama".
Sen shoppade jag te och temuggar på tehuset Java. Två muggar i brungrå keramik (låter inte fint, men se nedan) och en i glas med sil och lock. Den i glas kändes väldigt tung, men med te i känns tyngden bra. 

Vi åkte sen vidare till Elna-Karin, en keramiker som har sin verkstad på landet en bit utanför Ystad. Där köpte jag en orange skål och Sven en vas med tentakler.

Hotell hade vi i Ystad. Det var ett så kallat "Boutique hotel", vilket i det här fallet innebar att vävtapeten var grönmålad och att det fanns en gammal skrivmaskin på rummet. Trevligt, men inte värt så mycket pengar som det kostade.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar