fredag 28 juli 2023

Skåneresa, dag 5: Mot Hässleholm

 Först åkte vi österut till kusten. Vi besökte nästan prästens badkar, vi var på den steniga stranden i närheten:


Här har de sin egen offersten

Sen köpte vi lite fika i Kivik och tog med det till Havängsdösen.

Efter fika är det lunch (och mer fika) så vi åkte till Kaffestugan Alunbruket.


Sven hade sett fram emot deras smörgås med Brantevikssill sen vi var där förra året.

Till efterrätt blev det rabarberpaj.


Sen åkte vi till Tykarpsgrottan som ligger i närheten av Hässleholm. De är en gammal nedlagd kalkstensgruva.
Här står Sven och kollar in klottret på väggarna. 

Sen tog vi in på Statt i Hässleholm. Ett trevligt hotell som vinner pris i bäst badrum. Där fanns funktioner som hylla i duschen och krokar utanför, halkfritt golv och bra avrinning och dörrar till duschen så att det inte blev blött på golvet utanför, samt bra ventilation.
På kvällen åt vi mat på en väldigt trevlig asiatisk restaurang. Personalen var väldigt tillmötesgående. När vi skulle betala frågade kypmästaren om vi ville ha kvittot. Tänk någon som säger "Kvittot?" med skånsk-asiatisk brytning. Jag trodde att han sa tittut! och i sammanhanget kändes det ganska rimligt, tyckte jag.

Det här var vår sista hotellnatt och skönt var väl det. Jag känner mig patetisk som gnäller efter några dagar på fina hotell, men sängarna är för hårda! Jag blir stel i hela kroppen. Även Statt i hässleholm hade hårda sängar. Dessutom var det fredag och precis nedanför oss hade en pub sin stora uteservering där folk fyllepratade högt och skrikande. Man får ju gilla läget så här mitt i stan, men obekväm säng och gälla skrik fick mig att ge upp sovandet tills det var tyst vid tvåtiden. Sen vaknade jag efter fyra timmar och kände att det fick vara nog.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar