fredag 28 februari 2020

En rund filt

Eller faktiskt "den runda filten".


Ett väldigt roligt stickprojekt där man börjar i mitten och fortsätter sticka tills man är nöjd med storleken. I mönstret finns det också med några slags prickar, men jag valde bort dem eftersom jag tycker att det räcker med meleringen och randmönstret som garnet ger. Den är stickad med två trådar, mest fabel och så lite annat melerat garn som också råkade finnas hemma. Fram till det lila är den enbart stickad med restgarner. Då tyckte jag att det var tråkigt att jag tydligen hade stickat färdigt och maskade av. Eftersom kanten böjde upp sig och jag ville sticka mer gick jag och köpte några nystan till och resten av filten är stickad med både rest- och nya garner. Sen maskade jag av igen, lite annorlunda än förra gången, men kanten rullade upp sig ändå. Så jag tog upp igen (fattar ni hur många maskor det var?) och gjorde en volangkant (fattar ni hur många maskor det var? Nej, inte jag heller.)


Kolla, den är precis lagom!

Ett projekt som verkligen kan rekommenderas. Särskilt om man har mycket restgarner. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar