söndag 23 augusti 2020

Det gamla gardet

Jag läser igenom bloggen och lär mig så mycket från mina egna gamla faktainlägg. Därför tänkte jag komma med lite ny fakta som jag kan lära mig igen om 10 år.

Vilka är det gamla gardet, som man vill kalla in ibland?

Jo, det var Napoleons elitsoldater. De var duktigare än både unga gardet och mellangardet. De hade snyggare kläder och bättre matransoner.

Det var inte precis vem som helst som passade i det gamla gardet.

Man skulle vara yngre än 35 år och ha tjänstgjort i minst 10 år. (Det känns som att det blir ett bra litet åldersspann där, men man kanske började som barn?.

Man skulle ha deltagit i minst tre fälttåg och visat bevisat mod i strid.

Man skulle vara minst 177 cm lång.
(för någon typ av jämförelse var medellängden på mönstrade män i Sverige på 1850-talet 167 cm).

Här är ett foto på en ur det gamla gardet, taget 1857 då han var gammal på riktigt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar