söndag 19 juni 2022

Exotiska Lund

 När vi kom ut från Domkyrkan hade det klarnat upp och solen sken. Det var dags för en tidig lunch, På väg till caféet gick vi förbi Lexis papper, en väldigt trevlig pappersaffär. jag köpte en kulspetspenna och Sven köpte tre blyertspennor (2B). Sen gick vi till ett Stenugnsbageri och åt foccacia, surdegsbulle och jordgubbswienerbröd på uteserveringen på gården. Efter det tog vi en promenad i stadsparken, och sen en glasspaus på ännu en uteservering och så köpte jag lite te i en teaffär. När man strosar på Lunds gator får man se de vackraste rosenbuskar vid de pittoreska husen. Här är några:

De flesta luktade jättegott. Jag var mest fascinerad av den lila nyponrosen/vresrosen. jag har aldrig sett en lila sådan förut och jag vill ha en i trädgården. En snabb googling gav inget resultat, så det kanske blir svårt. Däremot fick jag veta att nyponrosen är inhemsk medan den snarlika vresrosen är en invasiv art som ska man ska rapportera om man ser den så att den kan likvideras och utrotas! Jag hoppas att det finns en lila nyponros då. Kanske är den något som bara växer i zon 1, för det märktes att vi var på varmare breddgrader. Det får illustreras av bilderna nedan som visar fikon framför mullbär som växte på ett hus. På andra sida av samma hus fanns inte murgröna eller vildvin utan vanligt vin. Och så en bild på en papegojblomma.


Och här har vi ett hus med lummigt blåregn och en grodfontän:

2 kommentarer:

  1. https://bogront.se/produkt/veilchenblau-klatterros-smablommig/

    SvaraRadera
  2. https://shop.cramersblommor.com/vaxter/tradgardsvaxter/rosor/klatterrosor/multiflora-violette-klatterros-c4/

    SvaraRadera