söndag 19 juni 2022

Minisemester i Lund med start i Domkyrkan

 I fredags var jag i Malmö och tatuerade mig. Eftersom Sven samtidigt var i Lund och jobbade åkte jag dit och så turistade vi i Lund på lördagen. 

Det skulle bli en fin dag, men det började med regn. Det gjorde inget, för vi började dagen i kyrkan. 

Lunds domkyrka. Som vanligt när man åker till en annan stad för att se ett byggnadsmonument är det täckt av byggnadsställningar. De håller på att renovera torntaken och de står bredvid kyrkan täckta av byggnadsställningar de med. Kyrkan är 900 år, men tornens blytak var betydligt yngre, runt 150 år.
Vi gick in i kyrkan och lyssnade på en orgelkonsert med organisten Samuel Sassersson. Sen gick vi runt lite i kyrkan och tände ljus åt våra mammor bland annat. 

Sven vid en ganska stor kandelaber. Det är några läskigt odjur på den liksom i de gamla kyrkbänkarna ovan.


Jag gillar det här fotot på mig. Det ser ut som en gammal renässans-målning.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar