onsdag 12 augusti 2015

Gammal reklam

Tiden går och det som var ett säljande argument för 40, 50, 60 år sen är inte alltid det i dag. Se bara på de här annonserna:


 Den här bilden är egentligen riktigt söt, så länge man inte är sjuk i huvudet. Jag önskar att jag kunde säga att den enda anledningen till att den inte är aktuell idag är att det inte anses lämpligt att barn vistas för mycket i solen. (1959)

Haha, vilket säljargument! Det var nog inte bra 1972 heller.
Den här bandspelaren började tillverkas 1971, så det är väl mina barn som ska vilja ha den här nu då. De verkar märkligt nog inte intresserade. Sony trodde tydligen att musikinstrumenten skulle utvecklas och förändras, men tekniken för att lyssna på musik skulle förbli densamma. Stämmer inte riktigt, va?
Det kan inte vara möjligt att de har kunnat få fram en SÅ lättöppnad kork??? (1953)


Generösa män skaffar en diskmaskin till frun så att hon kanske också hinner se lite på den nya TV-apparaten. (1950)

Sen kanske hon kan få en dammsugare i julklapp också, så är lyckan fullkomlig. (1953)

När hon väntar smått finns det effektiv medicin mot morgonillamåendet så att det inte påverkar mannen på något negativt sätt (från en läkartidning 1959).






Men om hon, trots alla fina hushållsapparater och mediciner, misslyckas med middagen är allt förlåtet bara det finns öl hemma (från början av 1950-talet).

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar